nedjelja, 24. listopada 2010.

Leća (varivo)

Zašto ovakav naslov posta kada sam mogla jednostavno napisati "Varivo od leće" ili "Gusta juha od leće" ili tako nešto ?   Istina je da sam mogla, ali kod nas doma kada smo se dogovarali za ručak i kada bi se reklo "leća" onda se znalo da je to ovo varivo i ništa drugo.

Ovo je jedno jako obično varivo, ali za mene je jako posebno.
To je varivo mog djetinjstva, moje mladosti, moga odrastanja. To je varivo moje bake , danas moje mame, sestre i mene, i nekako kada je leća za ručak i kada se iznese na stol "nešto je u zraku". Kako god vam to možda čudno ili bez veze zvučalo, to je tako.

Baka je bila glavna kuharica u kući , dočekivala nas je ispraćala sa obrocima uvijek nastojeći svakome ugoditi nečim što voli i obično je bila u kuhinji i uz štednjak. Od bake smo svi puno učili i naučili i danas kada kuhamo često izgovaramo rečenice "pa znaš da je baka to radila tako i tako, ili znaš da je baka stavljala u jelo to i to" 

Baka je tako kuhala i leću i uz leću su se podrazumjevale slane palačinke sa sirom, a mi smo znali da će uvijek ostati i koja palačinkica za napuniti je marmeladom (tada nije bilo nutelle i sličnih stvari) :) .
Zatim su se počeli javljati moji tata i dida. Pojeli bismo leću i palačinke a oni se oglase sa pitanjem "a kada će ručak ? " . Kakav ručak ? E da, sve je ovo lijepo ali nema mesa :) . Naravno, tada je baka uvela i meso uz leću i to, ne znam zašto, ali obično bi to bila neka pohana šnicla.
Ja sam bila najsretnija kada bih dolazila iz škole, sa neke aktivnosti, kasnije sam dolazila doma  iz Zagreba, ......, otvorim vrata od kuće u kojoj smo tada živjeli a zamiriše mi leća, mmmmmm.

I tako je to bilo nekada, ......., a kako je danas ?  Danas nema više bake, nema ni tate ni dide, nema ni kuće u kojoj smo tada živjeli, ......, ali i dalje na našem stolu ima leće. Ovog variva od leće. Tako jednostavnog a tako posebnog.
Da mi je netko tada rekao da jedno obično jelo, njegov okus i miris mogu ostaviti takav trag ne bih mu vjerovala, a sada kada to živim mogu potvrditi da je zbilja tako. Hrana je baš nešto posebno u svakom pogledu.



Danas leću kuhamo i mama i sestra i ja. Recept je uvijek isti, a mama će uz leću poslužiti neko pohano povrće i salate, sestra je preuzela palačinke od bake a ja ?  Ja neću poslužiti ništa nego leću .
Uz komad dobrog kuha, nekada jedan, nekada i dva tanjura , ....., a mogla bih nekada i više ali ipak stanem :) leća neka bude samo leća !


Evo i recepta sa količinama za 4 tanjura variva od leće.

- 300 g leće
- 1 veća mrkva
- 1 glavica luka
- malo (oko 1/2 dcl) maslinovog  ulja
- peršina
- vegete
- soli i papra
- 2-3 lista lovora

- Leću izmjeriti i staviti u lonac za kuhanje
- Mrkvu oguliti i narezati na kolutiće ili kockice
- Glavicu luka očistiti od ljuskica i prerezati napola
- Peršin nasjeckati
- Mrkvu i luk i peršin pridodati leći, preliti hladnom vodom , da pokrije + 2-3 centimetra iznad
- Dodati maslinovo ulje i lovorov list
- Dodati vegete , soli i papra po želji
- Kuhati oko 1 sat na laganoj vatri uz povremeno mješanje.

- Kada je skuhano možete izvaditi luk (ja izvadim veće djelove , ako je koji manji ostao u redu je).
- Izvaditi i lovorov list i poslužiti leću.











Ovu Leću šaljem dragoj Tanji sa bloga U džaku brašna kao moju drugu ulaznicu u ovomjesečnoj igrici "Ajme koliko nas je" koju je pokrenula monsoon. Ovomjesečna tema je "grah, bob, sočivo (leća)".

Broj komentara: 13:

  1. A ja ću izgleda ovaj krug preskočiti.Nego moj tata j jednom skuvaoćleću sočivo ovako,i bas mi se svidja da ću probati.To smo mi u vreme mog detinjstva kuvali za badnje veče kao čuspajz.

    OdgovoriIzbriši
  2. Odličan recept,moji ukućani obožavaju ovo jelo!

    Puno hvala na divnom komentaru i što me pratiš na blogu.

    Pusa.

    OdgovoriIzbriši
  3. Leća izgleda jako jako fino. Ja nemam naviku kuhati leću i nisam ju nikad niti kuhala, ne znam čak niti kakvog je okusa, ali prvom prilikom ću to promijeniti, jer me baš zanima i zaintrigirana sam sad..a pretpostavljam da će se i mojim malima svidjeti..Ovako preko slike izgleda jako mirisno i fino..

    OdgovoriIzbriši
  4. Tvoj post bas odise nekom toplinom i ljubavlju...rucak jako fino izgleda, moja baka je slicno spremala samo sto bi lecu prethodne noci potopila u vodu, a sutradan kuvala...ko voli, mogao je dodati malo sirceta/octa da bi bilo kiselije. Baka je ovo obicno pravila za svoju slavu (Sv.Nikolu) u decembru, a posluzila bi uz przenu ribu...eh, bas su to lepe uspomene.:)

    OdgovoriIzbriši
  5. Vidiš, kod mene si nikad, ali nikad nije spremala leća. Baka je bila rodom iz Slavonije i tamo se nije znalo za leću, bili su bogataši i imali su na stolu neke druge gurmanluke. I tako ja nisam nikad leću ni jela, dok kćer nije pred 10 godina bila u Indiji u posjeti kod prijatelja i tamo se zadržala neko vrijeme i pokupila sve moguće recepte. I tako je leća ušla u našu kuhinju na velika vrata i ostala!
    Varivo ti je super, a pričica topla i za dušu.

    OdgovoriIzbriši
  6. Mislim da mama baš i nije često radila leću, ali ja jesam jer je jako volim. Recept je upravo kao tvoj, to je ono što napamet znamo spremati, bez razmišljanja, zar ne? Jako fino.

    OdgovoriIzbriši
  7. Isto ovako kako se kod tebe spremala leća, tako se kod nas spremao grah ili fažol kako ga tu zovemo.. moja mama je odrasla n a tom jelu jer je živjela na selu u siromašnoj obitelji, ali kad ga dan danas ona napravi na svoj način, ja uživam. Lijepo je to kad hrana ima sentimentalnu vrijednost, onda stvarno uživamo u njoj..
    Ja sam sigurna da bi uživala u ovoj tvojoj leći! :)))

    OdgovoriIzbriši
  8. Toplo i ugodno tako odiše ovaj post.
    Lijepa sjećanja na drage ljude od kojih smo mnogo dobili.
    Inače mislim da su jela ukusnija što su jednostavnija, što je manje u njima namirnica, pa tako mislim i za ovu tvoju leću:)

    OdgovoriIzbriši
  9. Kod nas se nije u kucu spremala, pa nisam stekla naviku. Socivo mi se dopada po ukusu, i drugarica mi je pre sigurno vise od godinu dana dala neki recept za socivo, rekla bih kao ovo tvoje, nesto skroz jednostavno, ali eto, nisam jos pravila. Pokusala sam jednom neke cuftice od sociva da napravim i to je bilo promaseno, pa sam nepravedno odlozila da probam socivo kao varivo. Tvoj post je bas topao, kao i ta corbica i sigurno cu mu se vratiti kad konacno resim da napravim socivo :)
    Pozdrav i sve najbolje!

    OdgovoriIzbriši
  10. ja moram priznati da leća nije bila u našoj obitelji, a još je ni ja nisam uvela
    baš sam razgovarala sa svojim dragim nedugo da moramo uvesti i leću na jelovnik pa pomalo proučavam recepte da vidim odakle da počnem
    ovo varivo mi se dopada i bude se isto našlo na našem stolu

    OdgovoriIzbriši
  11. "vera" - hvala ti, drago mi je da ti se ova leća sviđa
    "Zondra Art" - hvala ti, čitamo se i dalje :) Pusa !
    "Nada" - biti će mi drago ako isprobaš leću i ako vam se svidi, posebnomalenima. Hvala ti !
    "mignonne" - hvala ti !, da , baš su sve to lijepe uspomene i ja se rado na njih vraćam , i ovako kroz postove.
    "Dunja" - hvala ti Eto koje su to razlike u raznim krajevima koji su koliko daleko toliko i blizu. U Slavoniji se ona nije jela dok smo mi skoro pa odrasli na leći :). Drago mi je da ti se varivo sviđa.
    "Κάθαρσις" - hvala ti ! ovo je jedan od starih, dobrih , jednostavnih recepata koji se zapravo napamet radi i uvijek nam je fini :)
    "Ebba" - drago mi je da ti se sviđa leća. Tako je, ona je kao i grah ili fažol jelo na kojemu su mnogu naši odrasli i sigurno da kao takvi imaju i neku sentimentalnu vrijednost. Hvala ti !
    "Snježa" - hvala ti ! Slažem se, mnoga jela su ukusnija time što su jednostavnija i ova leća je jedno od njih. Drago mi je da ti se post sviđa !
    "mamajac" - hvala ti ! drago mi je da ti se ova leća sviđa i biti će mi jednako drago ako je odlučiš isprobati. Imala sam i ja tih eksperimenata sa ćufticama i slično, na kraju uvijek ostane dobro staro varivo :)
    "Nina" - nadam se da će se ovo varivo naći na vašem stolu i naravno da će vam se i svidjeti :) . Hvala ti !

    OdgovoriIzbriši
  12. I kod nas je ista priča. Kad je bila leća za ručak bilo je isključivo ovo varivo.
    Obožavam ovo jelo, podsjeća me na djetinjstvo i bakinu kuhinju. :)

    OdgovoriIzbriši
  13. Hehehhee i moje prvo pitanje bi bilo: A gdje je meso???!!
    Obožavam varivo od leće, palačinke ne bih odbila, pogotovo ne s nutelom, ali meseko je ipak meseko :))
    Krasan recept!

    OdgovoriIzbriši