četvrtak, 11. listopada 2012.

(Krčki) kroštuli/kroštule/hrostule

Odmah na početku moram naglasiti da recept za ove kroštule nije originalno krčki, ali kroštule sam radila na Krku i vezane su za Krk pa sam odlučila ostaviti i ovo "krčki" u nazivu, a i zapravo sam nadogradila originalni recept koji sam pronašla u knjizi  recepata "Jela otoka Krka".

Prošli vikend bio je jedan od onih koje volimo, vikend + blagdan i tu su tri slobodna dana koje je trebalo dobro iskoristiti. Dodatno, bablje ljeto se tada još nije dalo omesti u svojoj ljepoti pa smo uz nešto malo kiše i oblaka imali lijepo, sunčano i toplo vrijeme, iz današnje perspektive zvuči skoro kao da je bilo prije nekoliko tjedana , a ne prije nekoliko dana. Ali bilo je prije nekoliko dana i bilo je na moru gdje smo I. i ja "pobjegli", ovaj put ne na jug i u Dbk, već na sjever, na otok Krk.

I. je na Krku već domaći, veliki je broj vikenda i godišnjih odmora koje je tamo proveo , a u jednom trenutku u tim vikend - posjetama pridružila sam mu se i ja. Niti dva sata vožnje od Zg-a i tu smo, kuća, vrt, more, riva, ....., kava uz more, i opet more i more koje nas uvijek iznova inspirira, ostaje na prvom mjestu i ne nalazimo mu zamjenu.






Osim uživanja u suncu i moru uživamo i u dugom šetnjama, u prirodi, vegetaciji , mirisima, zalazak sunca na moru je tek poseban doživljaj, a jednako tako i u istraživanju gradića i mjesta na otoku. Zapravo ja otkrivam i upijam obzirom da sam do sada uglavnom gravitirala prema jugu pa je ovaj sjeverni dio ostalo pomalo zanemaren, a I.je vodič i trudi se sve mi pojasniti i približiti da bi na kraju završilo sa mojim "daj da vidim tu kartu otoka da se malo orjentiram" :) . Uostalom, dokazano je da orjentacija nije najjača ženska strana :) No, u svakom slučaju, svaki put se vratim doma puna novih dojmova kao i lijepih slika koje kasnije pregledavam obzirom da bez fotića nigdje ne idemo. Tako smo i ovaj put zabilježili razne crtice sa otoka , a posebno nas je impresionirala ova igra oblaka i mora. Crni i bijeli oblaci, bliži i udaljeniji dio otoka, priroda je osigurala i suradnju sa morem  i ovakva slika se otvorila pred nama. Samo ću napomenuti da su bijeli oblaci pobijedili, a ubrzo nakon što smo nastavili dalje zasjalo je i sunce :)






U morskim vikendima ne zaboravljamo niti na hranu koja na kraju upotpunjava cijeli doživljaj. Na moru nam , naravno, najviše odgovara morska hrana, po mogućnosti manje zahtjevne pripreme, ipak nismo tu da provedemo dan u kuhinji već se kuhinja svodi na minimum. Male ribice i prilog od raznih salata su idealna kombinacija koja zadovoljava sve navedene uvjete. Ja sam uz to i uvijek spremna za ribicu i uz njih mi je dovoljan komadić dobrog kruha i salata, dok kod I.najbolje prolaze uz krompir salatu. Stoga, tako je malo potrebno ...... :), srdelice i inćuni uz krompir salatu postali su nam česti obrok koji nam uvijek dobro prija.






Nećemo zaboraviti niti čašicu crnog vina koje upotpunjuje ovaj ručak. Još kada je vino pravo, domaće, kupljeno to jutro od susjeda......, živjeli ! :)






A nećemo zaboraviti niti da poslije ručka ljepo prija "nešto slatko", ne samo poslije ručka već i inače tek onako za gricnuti i malo zasladiti trenutak :). Kada sam već na otoku onda je u redu i da slatkiš bude "otočki". Isto tako,  volim kroštule ili kako ih mi u Dbk zovemo hrostule, a voli ih i I.  i onda smo prošli vikend za zasladiti se odabrali baš njih. Brzo nakon odluke i male kombinacije recepta kupila sam sastojke i ....., ovaj put mi nije bilo niti najmanje teško provesti oko 2 sata u kuhinji i zabaviti se oko ovih kroštula.

Kroštule ili hrostule radimo i u Dbk, ali ne baš često, one su tradicionalna slastica pa se tako i rade uglavnom oko blagdana. Iako su fritule češće i kroštule nađu svoje mjesto na stolu. Priznajem, sama ih do sada nisam radila i ovo je moja premijera. Naravno, čim sam shvatila da ih sada zbilja idem raditi prva misao mi je bila "samo da uspiju", a uostalom i da nisu baš uspjele ne bi bila velika tragedija, ali ipak, bolje je da uspiju i da se lijepo počastimo.






Uspješnost i kvalitetu kroštula/hrostula uobičajeno se ocjenjuje po dva osnovna kriterija: koliko je jaja u tijestu i koliko su upile ulja. Jaja treba biti više, a ulja trebaju upiti manje. Naime, jaja su nekada bila luksuzna namirnica i nije ih se koristilo skoro pa u neograničenim količinama kao što to znamo raditi danas. Kroštule su također bile skromna slastica i mogle su se napraviti i sa samo jednim jajetom na kilogram brašna. Šećera ide malo, ali se kasnije obilnije posipaju šećerom u prahu čime postaju "slastica", a da ne upiju puno ulja potrebno im je u tijesto dodati malo rakije.

Prava mjera je 1 kg brašna = 6 jaja , ali pravile su se , a i danas se znaju praviti sa onoliko jaja koliko ih ima što je obično značilo da ih se stavljalo nešto manje. Ja sam se držala prave mjere i za početak radila sam sa pola kilograma brašna i 3 jaja , ali sam ih jednako tako doradila sa dodacima kako slijede u receptu. Okusom, ali i mirisom smo na kraju bili jako zadovoljni , reklo bi se da su mi ove kroštule ili hrostule uspjele :)


Kroštuli/Kroštule/Hrostule

- 500 g brašna (moguće je da će trebati i manje, oko 450 g)
- 1/2 žličice soli
- 3 jaja
- 50 g šećera
- 1 vanilin šećer
- 50 ml ulja
- 3 žlice rakije (lozovače)
- 1 žlica ruma
- korica 1 limuna
- korica 1 naranče

- ulje za prženje (1 litra)
- šećer u prahu za posipanje


- Brašno prosijati, dodati sol i promješati
- Jaja , šećer i vanilin šećer lagano umutiti mikserom , samo da zapjeni
- Dodati ulje, rakiju, rum, koricu naranče i limuna i sve kratko mikserom sjediniti
- Pomalo dodavati brašno, sjedinjavati ga sa ostalim sastojcima i umjesiti tvrđe tijesto (ja sam u početku radila mikserom sa nastavcima za tijesto, a zatim završila ručno)
Tijesto treba biti tvrđe (otprilike kao za rezance) , ali da se može lijepo, tanko razvaljati
- Tijesto zamotati u plastičnu foliju i ostaviti oko pola sata na hladnome.
- Razvaljati tijesto, tanko, rezačem (po mogućnosti nazubljenim/narezuckanim da ostanu šare po tijestu) rezati trakice (cca 10 cm duljine i 1-2 cm širine) . Po želji ih zavezati u "čvor", ili samo zaviti u spiralu, one šire mogu biti nešto kraće sa zarezom u sredini.

Ja sam radila sve tri varijante i ti primjerci izgledali su ovako :)






- Ulje dobro zagrijati u dubljoj posudi u kojoj ćemo ih pržiti
- Ubacivati kroštule, pržiti ih uz okretanje dok ne porumene i vaditi na papirnati ubrus da upije višak ulja.
- Kada se malo prohlade obilno ih posuti šećerom u prahu (ja sam imala sitni, jako fini šećer u prahu pa sam ih posipala i posipala......)

I poslužiti :)





Za potpuni doživljaj najbolje bilo da u njima uživamo uz čašicu domaćeg prošeka , ali u nedostatku istoga i čaša bijelog vina je sasvim dobar izbor. Jednako tako jako fino idu uz kavicu i čaj, zapravo ne znam da li su mi bile finije odmah poslije ručka ili nešto kasnije uz kavu. Jako su nam se svidjele ove kroštule, toliko da je već pao plan da se ubrzo ponove i u Zg. Zbilja su ukusne, prhke, mirisne, ......., sve ono što volimo. K tome su tradicijska slastica u kojoj smo uživali u vrtu uz more....., bolje nije moglo :)






Ono što me se posebno dojmilo je činjenica da su upile minimalno ulja, ali baš minimalno, čak sam se čudila kako su ostale tako "suhe". Obzirom da na prženje u dubokom ulju uglavnom kažem "brrrrr, ne" , ali ovaj put sam napravila ustupak , ovo je bilo nešto što me jako pozitivno iznenadilo i zbog čega sam počela drugačije gledati na to prženje u ulju.

Kroštulice u presjeku, mekane, prhke, pomalo šupljikave :)






Nakon ove premijere ostaje mi da se pripremim za novu, zagrebačku, turu kroštula ili hrostula, a već znam da će me jednom dočekati i dubrovačka tura, cure su se već zainteresirale i očekuju  jedne hrostule u mojoj izvedbi. Neće mi biti teško ponovno ih napraviti, zapravo, ako ću biti skroz iskrena jedva i čekam prvu slijedeću priliku :) 








Broj komentara: 26:

  1. Baš vam zavidim! Slike su prelepe,a i kroštule su odlične.

    OdgovoriIzbriši
  2. Krasan post, mora da je prekrasno sad na moru. I ja nekako volim vise prema jugu, ali vidim da je prekrasno i sjevernije. Hrana predivno izgleda :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Mislila sam da te samo Dubrovnik inspirira na posebne tekstove protkane nekom čarolijom, ali vidim da je i Krk uspio napraviti isto. Baš sam uživala u čitanju posta i gledanju fotki i jedino mi je žao što se za kraj ne mogu zasladiti kroštulama. Odlično su ti ispale i sviđa mi se što si napravila sve varijante oblikovanja.

    OdgovoriIzbriši
  4. Kroštule su ispale super i vrlo bi ih rado probala. a što se mora tiče, bilo bi lijepo imati neko mjesto na koje bi mogla otići svako malo. hvala ti na fotkama, mogu si samo zamisliti kako je sad krasno more.

    OdgovoriIzbriši
  5. Kroštule me podsječaju na moju baku - sladke i prhke - mmmm. Prekrasne fotke! More!

    OdgovoriIzbriši
  6. kroštule su jedne od mojih prvih eksperimenata tamo još dok sam išla u srenju, već dugo ih nisam napravila
    tvoje su divne, a i cijeli post mi je bilo interesantno čitati, more je uvijek predivno i inspirirajuće

    OdgovoriIzbriši
  7. Uz Krk me vežu jako lijepe uspomene i uvijek volim otići tamo te lutati po malim mjestima unutrašnjosti.
    Kroštule se i kod nas tradicionalno prave za blagdane, a moja mama ih uvijek mota u čvoriće poput ovih s tvoje fotke. Sama ih nikad nisam radila, ali ovaj tvoj post i fotografije su me baš nadahnuli da ih i sama pokušam napraviti. :)

    OdgovoriIzbriši
  8. Kroštule jako volim, al moram priznat da su mi ove srdelice baš krasne :)

    OdgovoriIzbriši
  9. Uh, sve je divno. Plaža, ručak .... A tek kroštule.
    Slike su prelepe. I ja sam se pre tri dana vratila sa mora i nikako ne mogu da se naviknem na duge rukave, čarape i zatvorene cipele.
    P.S
    Ovog leta sam baš često mislila na tebe. Htela sam da te iznenadim u Db, ali sam po tvom postu videla da si se vratila u ZG. Sledeće godine ću se bolje organizovati. :)

    OdgovoriIzbriši
  10. Kao prvo zaljubila sam se u onu fotografiju s tamnim oblacima, prekrasno. Sve su predivne, no ona mi je mrak.
    A kroštule, mi smo ih zvali poderane gaće ili fanjki. Moja baka Slavonka vodila me svako ljeto iz Zagreba u Slavoniju na selo na barem mjesec dana. Dok sam se s prijateljicama igrala u vrtu, bake su za čas napravile poderane gaće, jaja je bilo ko u priči, a u kući mlin i oko kuće žita koliko ti srce želi. I tako skoro svaki dan, danas ih pravimo samo za fašni, na žalost. Morat ću promjenit malo taj običaj.
    Makar ne bi imala ništa protiv onog slasnog tanjura s ribicama.

    OdgovoriIzbriši
  11. Divno vam je bilo... Tako sam se uzelela mora. Godinama nisam bila...
    Krostule vec dugo planiram praviti, a nikako da dodju na red.

    OdgovoriIzbriši
  12. Eh, draga moja, baš ste imali prekrasan produženi vikend. Drago mi je što znate uživati. Prava mladost. Predivan post si nam ovdje napisala, sličice su genijalne. A kada sam pročitala ovaj recept i tvoje iskustvo s njim poželjela sam ih i ja napraviti. Jer i ja nisam za prženje u dubokom ulju. Moram i ja probati!

    OdgovoriIzbriši
  13. Prelepo!!!Pobeći za vikend na more je uvek dobra ideja.Kroštule su super.Pozdrav:)

    OdgovoriIzbriši
  14. Vec duze vrijeme se spremam raditi krostule, ali nikako da dodju na red, uvijek nesto drugo uleti :) Vidim da vam je bilo krasno, ja sam na Krku boravila u vrijeme srednjoskolskih dana i takodjer mi je u lijepom sjecanju.
    Krostule su savrsene!

    OdgovoriIzbriši
  15. Divan post i hvala vam sto ste podelili sa nama prelepe fotke i utiske, gotovo kao da smo i mi bili tamo... krostule su ti uspele samo tako, verujem da ce i njihova repriza biti podjednako ukusna i da ce planuti u trenu, samo uzivajte!:)))

    OdgovoriIzbriši
  16. Uživala sam čitajući ovaj predivan i interesantan post koji si dopunila prelepim fotografijama. Krostule nisam nikada pravila a tako dobro izgledaju...

    OdgovoriIzbriši
  17. Branka post je prekrasan,zaista sa užitak čitanja,kao da sam s tobom bila..kroštulice prekrasne,ja ih obožavam..lijep dan!

    OdgovoriIzbriši
  18. Ovaj post odiše nekom posebnom čarolijom... rekla bih da je to ljubav ;)
    Krostule su ti savršene, nikad ih nisam radila ali sada kada kažeš da upiju minimalno ulja... možda probam.

    OdgovoriIzbriši
  19. Krstule izgledaju fenomenalno; kako se cini svaki otok na Jadranu ima recept za ovaj hrskavi desert.

    OdgovoriIzbriši
  20. Prelepe fotografije, kroštule..aghh...kako mi fali leto!

    OdgovoriIzbriši
  21. Kroštule su ti divne, tako fino hrskavo izgledaju... inače, obožavam ih, iako nisam ljubitelj slastica prženim na ulju. Ali moji ukućani jesu pa ih često radim, a i moji dalmatinski korjeni imaju tu svog udjela ;)

    Fotografije su krasne, baš se kuži da ste lijepo odmorili dušu. Ja se nadam za ovaj idući produžen vikend malo domoriti, ali ne u južnim krajevima, već u ličkoj šumi.

    OdgovoriIzbriši
  22. Predivan post, uživala sam čitati i gledati! :)
    Biram tanjur s ribicama i krumpir salatom mmmnjam, to baš volim,
    a kroštule malo manje, al tvoje su stvarno krasno ispale!

    OdgovoriIzbriši
  23. mmmm što ja volim takve poslastice. nisam nikad jela baš kroštule al nešto slično jesam.
    ah kako vam zavidim na toj blizini mora. pa još da birate, istra, kvarner, dalmacija....joj miline!
    divan vaš vikend, baš sam mogla da osetim kroz fotke i priču opuštenciju i uživanciju:)

    OdgovoriIzbriši
  24. Fotke su me ponijele,dobila sam zelju da sam tamo.....krostule su takoder divne i nema potrebe za plasenje od ulja,one ne upiju puno ulja...

    OdgovoriIzbriši
  25. Hvala vam svima na posjeti i na lijepim komentarima. Drago mi je da se i vi zajedno sa mnom uživali u ovom postu,fotkicama i hrani. Nadam se da ćemo još puno puta međusobno dijeliti i ovakve priče i doživljaje, naravno uz obavezan recept. Hvala vam i za komplimente za kroštule, jako me veseli da su vam se svidjele ove u mojoj izvedbi. Recept zbilja preporučujem i ako ga netko odluči isprobati nadam se da će biti zadovoljan .
    Hvala ! :)

    OdgovoriIzbriši
  26. Predivan post Branka, baš sam uživala :D
    Obožavam kroštule, kod nas su već postala dugogodišnja tradicija i radimo ih ovako s čvorićima :D

    OdgovoriIzbriši