nedjelja, 13. lipnja 2010.

Umak (toć) od tikvica i kozica

Čim je došlo  toplije vrijeme, a ovih dana je zbilja ne toplo nego vruće ovaj umak je prvo na što sam promislila da ću pripremiti. Naravno, može se pripremati i kada je hladnije ali obzirom na lagane sastojke i jednostavan način pripreme idealan je za toplije dane.

A kako sam uopće došla do njega ? Prošlo ljeto došla sam na godišnji odmor kod mojih u Dbk. I kao i uvijek osim što sam jedva dočekala da njih vidim,  jedva sam dočekala i slijedeće jutro da se okupam i da godišnji zaupravo krene. Uvijek sam se više voljela kupati ujutro dok su plaže mirnije, a i more mi je tada nekako ljepše. Domaći tada manje-više rade a turisti još spavaju tako da obično skupi nas par koji se iz jutra u jutro susrećemo , pozdravimo, malo popričamo i svatko uživa kako mu najviše odgovara. Svi su obično sa djecom, a ja sam sa mojom najdražom nećakinjom K (iz ove priče :) ). K. tako  ima svoje društvo na plaži , a ja  se posvetim moru i knjizi ili jednostavno ničemu. Nakon jednog od jutarnjih kupanja kada smo došle doma gladne i spremne na brzinsko pripremanje ručka  K. me  pitala "a kada ćemo za ručak imati onaj moj toć od tikvica i kozica ?", a ja pojma nemam koji toć a još manje znam da je "njezin" :), ali stiglo je objašnjenje. K. nije baš neka izjelica ali moram priznati da je spremna sve isprobati i da ima smisla za fine stvari :) i često nam zna sugerirati kakvu hranu da pripremimo i u kojim kombinacijama. Tako je u jednom restoranu probala rižoto sa tikvicama i kozicama i mojoj mami rekla neka joj napravi toć od tikvica i kozica i neka stavi vrhnja da bude ono kao bijeli i neka začini kako hoće. I mama je to napravila. A ja sam od nje preuzela. I od tada nam je ovaj toć kojega ja ipak radije zovem umak česti gost na ljetnom stolu.

A ovaj mjesec gostovati će kao moja druga ulaznica u ovomjesečnoj igrici "Ajme koliko nas je" koju je pokrenula Monsoon sa bloga Dalmacija down under , u kojoj nam je  domaćica Dajana sa bloga Baker´s corner ...somewhere in my kitchen zadala temu "Tikvice" .

Za 2 osobe potrebno je :
2 kom tikvice
250 g  zamrznutih repova kozica (gambera)
100-150 ml vrhnja za kuhanje
1/2 glavice luka
malo ulja
po želji vegete
po želji soli i papra
po želji muškatni orašćić
po želji usitnjeni suhi bosiljak

- Luk usitinite i lagano poprižite na ulju, tek malo da omekša.
- Tikvice operite i naribajte na krupnu stranu ribeža (ne trebate ih guliti)
- U omekšali luk dodajte naribane tikvice. Začinite vegetom . Kuhajte ih 10-tak minuta , poželjno je stalno mješanje.
- Zatim dodajte repove kozica, umješajte ih i začinite soli i paprom. Dodajte i muškatnog oraščića (samo malo, "na vrh noža") i malo sušenog i usitnjenog bosiljka.
- Mješajte i kuhajte još oko 10 minuta. Kozice će pustiti vodu tako da ništa ne trebate nadoljevati.Nakon 10-tak minuta sve će biti omekšalo i treba biti maloo gušće pa ako imate viška vode slobodno je odlijte.
- Sada dodajte vrhnje za kuhanje, dobro ga umješajte, zagrijte do vrenja i umak (toć) je gotov.

Poslužiti ga možete uz tjesteninu ili rižu, tako se najbolje slaže.
Ja sam se ovaj put odlučila na domaće zelene rezance koje mi je gospođa na placu kod koje sam ih kupila nahvalila, ajme nema boljih u svemiru :) a ja nikada nisam imala lošije. Rekla je da se kuhaju max 5-6 minuta, a nakon tog vremena bili su žilavi kao da sam ih tek stavila u vodu. Pa su se još kuhali i na pogled postajali gnjecavi a na okus i dalje žilavi (ne ono "al dente" nego baš žilavi da ih ne možeš jesti). Pa su se još malo kuhali i na pogled postajali još više gnjecavi a na okus , paaa...., nikakvi . Baš dobro, srećom ništa mi ne može pokvariti uživanje u ovom umaku pa neće ni ovi "slavni rezanci".

Umak je naravno bolji što su kozice bolje, a ja uz to što nisam imala sreće sa rezancima nisam baš odabrala niti najbolje kozice. Ali to nije već faktor sreće nego faktor "proći ću ja jeftinije" pa umjesto da kupim standardne smrznute repove kozica koje inače kupujem doslovno sam zalutala u jedan diskont gdje sam ugledala ove smrznute repiće i više nego u pola cijene od standardnih i naravno odmah ih kupila baš sretna kako sam to super našla. Ali nekada zbilja vrijedi ona poslovica "plati pa se rugaj" , hehe, drugi put ću se ipak držati onih prvih i biti još sretnija uživajući u umaku kakav on stvarno treba biti :)

Broj komentara: 14:

1. Super, super... ja od gotovo istih sastojaka pravim corbicu sa kozicama :)

2. I jas prije uvijek obožavala ići na plažu u ranim jutarnjim satima, sad kad imam obitlj, dok se cijeli karavan pokrene ne stignemo na plažu prije 10.
    Ovu kombinaciju samo bez vrhnja sam i ja radila i jako je volim (obično s linguinama). Šteta za domaću tjesteninu, tko zna od čega ju je gospođa pravila pa je bila tako gumena.

3. Izvrstan toć, krasni sastojci.
    A što se tiče kupanja isto tako obožavam kupanje rano ujutro, dok je manje ljudi na plaži. I volim plaže u lipnju i rujnu, nikako mi ne odgovaraju srpanj i kolovoz!

4. Obožavam kombinaciju tikvica i kozica. Baš volim te dvije nježne arome koje se savršeno nadopunjavaju. Moram isprobati ovaj umak, a nećakinja svakako zna što je fino. :)

5. Mmmm... I ja obozavam ovu kombinaciju - jela sam je i sa pastom i sa rizotom! Tikvice i kozice se super slazu :)

6. joj, prelijepi post o K., sva sam se raznježila kolikim lijepim riječima si opisala ljubav koju osjećaš prema svojoj K..i da, trebalo bi to više ljudi pročitati jer je prekrasno. sigurna sam da ćeš jednoga dana biti divna majka. :)) meni se više sviđa naziv toć - tako ga i mi u Rijeci zovemo, odnosno moja nona po domaći.. i baš ću ga probati po ovom tvom receptu jer mi se čini nekako savršeeen, uz rezance! :DD

7. i naravno, žao mi je za rezance, ali što ćeš, te babice na tržnicama su vrlo lukave,. evo danas me jedna "prešla", kupujem jagode i pitam je da mi da za 20 kn, a 1 kg je bio 24 kn, dobila sam 550 g jagoda za 20 kn, umjesto barem 750 g. eh, a što ćeš, sve ti one uvale. :(

8. "Dilajla" - hvala ti na komentaru, istina spoj je malo neobičan ali je zbilja jako fino :)
    "Maslinka" - hvala ti ! drago mi je da ti se sviđa , a sigurno je i tvoja čorbica isto tako jako dobra !!
    "Dajana" - hvala ti ! Razumijem kako je to kada ujutro treba pokrenuti karavanu :), i mi kada nas se više skupi dok se svi spremimo i uzmemo sve što nam treba nikad stići do plaže. Drago mi je da ti se umak sviđa !
    "Snježa" - hvala ti i drago mi je da ti se ovaj toć sviđa. Slažemo se u izboru mjeseci za uživanje na plaži, lipanj i rujan su definitivno najljepši !
    "Andrea"- hvala ti i nadam se da ćeš isprobati umak i da će ti se svidjeti ! Istina je, zna malena što izabrati :)
    "Nela" - hvala ti na komentaru, super da i ti ovo voliš, sa tjesteninom ili rižom, svakako dobro ide!
    "Ebba" - puno ti hvala za lijepe riječi za priču o maloj-velikoj K. Da, velika je to ljubav i nadam se da ću je jednom isto tako prenjeti i na svoje dijete i hvala ti na komplimentu. I mi uglavnom kažemo toć iako mene taj naziv više asocira kada se radi o mesu i tada je to uvijek toć a za neke druge kombinacije znamo reći i umak.
    Drago mi je da ti se ovaj sviđa. O iskustvima sa babicama na placu imalo bi se što reći, znaju one kako prodati i za koliko :). i ja sam nedavno kupovala ribu i lijepo piše 80 kn /kg, ja uzmem dva komada , 40 dkg a teta kaže 60 kn ! Koja li je to računica :), srećom snašla sam se odmah i platila koliko treba a ona ni trepnula nije. Žao mi je što si ti sa jagodama tako prošla, ali dobro vratiti će se to već nekom drugom prilikom :)

9. Uhhhh, sviđa i to jako, jako! :)
    A sličnih iskustava sa prolaženjem jeftinije, smo vjerujem svi imali! ;))

10. "Taša" - hvala ti, drago mi je da ti se sviđa.
    "Tadeja" - hvala ti, baš me veseli da ti se toć jako sviđa.

11. probao i super je !!!!!!!!!!!

12. "Anonimno" - hvala ti puno na isprobavanju recepta i jako mi je drago da ti se sviđa, super !!!