utorak, 10. studenoga 2009.

Dunje i kontonjata ("sir od dunja")

Dunje su me uvijek privlačile svojim mirisom, izgledom, okusom, a zapravo smo ih doma vrlo malo koristili, a kada sam otišla od doma nisam ih koristila skoro nikako što mi je sada žao jer nakon što sam prije par tjedana od kolegice sa posla dobila finu količinu njezinih domaćih dunja i od njih napravila kompot, džem i dubrovačku kontonjatu, shvatila sam što sam iz godine u godinu propuštala.

Ovo je otprilike 1/3 količine dunja koje sam dobila:



No što se propuštanja tiče,  kontonjatu kako je dubrovčani zovu ili "sir od dunja" ipak nisam nikada propuštala jer se za Božić uz ušećerene bademe i arancine na stolu mora naći i kontonjata , a u zadnje vrijeme kontonjata se u Dubrovniku može kupiti skoro preko cijele godine. Rijetko je kupim u slastičarnici jer tamo se ipak zavukla "industrija" i to više nije ono pravo, nego mi je puno veći gušt odšetati se do place u Gružu i kod gospođe iz Konavala kupiti njezinu domaću kontonjatu, na kartonskom podlošku sa lovorovim lišćem.
A kako sam rekla ove godine sam je napravila sama po receptu kojega mi je dala moja mama koja  je lani radila i ispala joj je super. I kada sam je napravila zaključila sam da se isplati svo vrijeme u nju uloženo jer sam dobila kontonjatu predivnog okusa i mirisa, za pravi oblik još se moram izvježbati, ali svakako ovaj Božić umjesto da kupim kontonjatu kod gospođe na placi ja ću njoj pokloniti komad moje :) a dunje će definitivno svaku godinu zamirisati u jesen u mojoj kući :)
Recept za kontonjatu je :
- 1,5 kg dunja
- 1 kg šećera
- 2 vrećice vanilin šećera
- malo klinčića u prahu
- po potrebi voda
- oko 150 g oraha
- po potrebi lišće lovora

Dunje izrezati na kockice i staviti ih kuhati u što manje vode, samo da ih voda prekrije.
Kada omekšaju usitniti ih u multipraktiku ili propasirati
Zatim dunjama dodati šećer i vanilin šećer te po želji klinčića i na malo jačoj vatri kuhati i mješati dok se ne zgusne. Za ovaj dio trebati će 2,5 – 3 sata. Obavezno je stalno mješanje jer se inače brzo masa zalijepi za dno.
Kada je dovoljno zgusnuto (skuhano) dodajte nasjeckane orahe (ovo je po želji ali vam preporučujem da ih dodate jer toliko daju na aromi i okusu da me čak iznenadilo). Kuhajte još 10 minuta, ne zaboravite mješati, i tada je kontonjata gotova.
Razlijte je u kalupe , zdjelice, koje ste prethodno navlažili sa hladnom vodom.
Kod mene je to izgledalo ovako:


U kalupima na sušenju i stvrdnjavanju  bi je trebalo ostaviti 2-3 dana. Idealni uvjeti su da je sunčano vrijeme i puše bura. U Zagrebu ni sunca ni bure, pa se sušila na zraku na lođi dok je vani bilo oblačno (i još uvijek je :(  i kišovito. Kada sam shvatila da se neće tako lako osušiti i stisnuti treći dan sam je stavila u pećnicu na 50 stupnjeva gdje je provela oko 2 sata i situcija je bila bolja iako ne baš najbolja što se vidi iz oblika nakon što je izvađena iz kalupa. No, nećemo u detalje :) to joj nije umanjilo aromu i zbilja odličan okus koji sam dobila.

Dakle, nakon sušenja izvadimo je iz kalupa, na kartonski podložak na koji ste stavili listove lovora. Prekrijemo je prozirnom folijom. I tako je čuvamo na suhom i hladnom mjestu (može i u frižideru ali ne mora).

Ovdje su primjerci u koje nije dodavan orah. Ispadnu ovako fino želatinozni.
(p.s. ovu sliku sam naknadno dodala što se i vidi obzirom na to kako izgledaju stare slike)





Kontonjata se u originalu stavlja u kalupe (posudice) u oblicima grozda grožđa, lista, i slično. Ja nisam imala takve kalupe pa sam je stavila u formice i zdjelice kako vidite na slici.
Na lovor ne zaboravite, lovor daje kontonjati poseban miris i okus i za mene  je vrlo važan da se ovdje nađe. Ukoliko ne možete nabaviti svježi list lovora poslužite se sušenim kojega imate za kupiti u svakoj samoposluzi gdje su začini. Ja sam nabavila nešto svježeg lovora , iako je stigao iz Zadra gdje je svježe ubran baš se nije iskazao posebnim mirisom pa sam kombinirala taj svježi i sušeni i zadovoljna sam dobivenim.

Evo i par primjeraka "s potpisom" : )

Broj komentara: 9:

  1. Super! A sto se tice oblika... u Konzuma imaju posudice za led u obliku voća...jagoda, kriska narance, polovica narance... ;-)

    OdgovoriIzbriši
  2. Aaaaa kod koga si je kupovala,mozda kod moje susjede Ane :)) Naravno i ja sam je radila ove godine,stavila sam je u dubinski,jer inace nebi docekala Bozic.Bas sam neki dan pitala prijateljicu dali je kontonjata izvorna konavoska slastica,ona je rekla da jest,ali da se sad svugdje pravi.Nesto slicno nasoj kontonjati imena "sir od dunje" sam vidjela na coolinarici,ali je dosta svjetlje boje.
    Ova tvoja je savrsena,a s orasima je stvarno najbolja,e da ja sam je pekla u pecnici jer onda netreba stalno mjesat :))ivana

    OdgovoriIzbriši
  3. "vrtovi sunca" - hvala ti ! pogledati ću ove kalupe, a potruditi ću se negdje naći i one "prave" , pa za dogodine.... :)
    "ivana" - hvala ti ! drago mi je da si i ti radila kontonjatu. A gđa na placi je možda baš Ane, pitati ću je kada dođem kako se zove pa ti javim.

    OdgovoriIzbriši
  4. Evo i ja je pravim u dalekoj Canadi,stablo dunje sam prosvercala prije mnogo godina iz Bosne :) Dunje se najbolje gule specijalnim nozem za krompir....moja sigurno nece docekati Bozica...

    OdgovoriIzbriši
  5. "Anonimno" - puno ti hvala na javljanu, drago mi je da pratiš moj blog iu dalekoj Kanadi, a isprobavanjem ovog recepta si me jako razveselila i hvala ti na povjerennju. Super mi je kako si prošvercala dunje :) , nadam se da ti je kontonjata lijepo ispala i da si zadovoljna !

    OdgovoriIzbriši
  6. http://www.dubrovackidnevnik.hr/hr/clanak/kontonjata.html

    OdgovoriIzbriši
  7. Molim pomoć, ja radim kontonjatu i uvijek mi ispadne svijetla...zašto??? Kad je prokuham u malo vode ja bacim vodu propasiram i dodavam cukar i vanili cukar. Je li mozda zato što bacim vodu???Pomoć sto prije molim jer cu dobit dunje za koji dan i namjeravam pravit kontonjatu.Hvala puno

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Cvijeta hvala ti na interesu za recept i na pitanju. Da li će kontonjata biti svjetlija ili tamnija ovisi o puno stvari, ne (samo) o tome da li baciš prvu vodu, zapravo bacanje te vode više utječe na okus, dobro je da ostane barem malo vode u kojoj su se Dunje kuhale jer je ona pokupila onu prvu aromu dunja i kasnije će i kontonjata biti ukusnija. O boji kontonjate ovisi kakve su same dunje i dosta ovisi vrijeme kuhanja, što se dulje kuhaju ona postaje tamnija, a meni boja potamni i kada dodam i umješam orahe, znači u samoj završnoj fazi. Ipak, najviše bih istaknula to kakve su dunje jer sa dunjama koje sam imala za ovu kontonjatu postizala sam ovu lijepu , tamnu boju, od dunja koje sam imala godinu kasnije bila je pak drugačija i nešto svjetlija. Zato, samo naprijed sa kuhanjem kontonjate, po kojem god receptu bila važno je da bude ukusna ! :)

      Izbriši