utorak, 19. travnja 2011.

Prikle ili fritule

Prikle ili fritule su uglavnom poznate pod nazivom Fritule, a u Dubrovniku se zovu Prikle, ili ako su male onda priklice :)
Postoji već veliki broj objavljenih recepata za prikle , a kako svatko ima nešto svoje i neku svoju specifičnost tako sam i ja odlučila upoznati vas još i sa ovim :)

Prikle me prate od djetinjstva i iako su prilično jednostavne relativno rijetko se rade. Zapravo imaju svoju tradiciju i rade se za Badnjak i za Veliki Petak, odnosno u predblagdanske dane. Ostale dane u godini se naravno isto tako mogu raditi, ali tada kao da to nisu one iste prikle koje poslužujemo za ova dva velika dana. Tada je običaj u Dbk da  svaka kuća, restoran, hotel, kafić, ......, mora imati na stolu ponuđen tanjurić sa priklama. Ako je lijepo vrijeme stol se iznese vani, i za svakoga tko navrati tu su prikle i koja suha smokva.  Naći ćete ih isto tako i na pultu u trgovinama, kod prodavača na tržnici,....... naći ćete ih zapravo svugdje i gdje god da dođete reći će vam „ajde, uzmi koju priklicu“.

A prikle mame iz tanjurića i košarica, malene loptice, mirisne, pošećerene, iz njih viri pokoja grožđica. Uzmeš koju priklicu, kreneš dalje pa sretneš nekoga poznatoga i obavezni su komentari kakve su prikle tamo gdje si ih probao, uglavnom ide ono „one su masne, a one nisu popile puno ulja i baš su dobre“. Jer prikle se prže u dubokom ulju i masnoća je neizbježna. Ali ipak, ....., dodamo li im u tijesto malo rakije neće upiti toliko ulja, a i biti će malo „veselije“ :)

Kod nas doma za prikle je nekada bila zadužena baka, a zatim ih je preuzela moja sestra. Prikle su se nekada radile sa najjednostavnijim sastojcima, koristilo se  brašno, kvasac, jaje,  mlijeko, šećer, žlica rakije i gotovo. Zatim su krenule razne varijacije sa dodacima jogurta, naribane jabuke, netko doda i grožđice, prašak za pecivo umjesto kvasca pa nema čekanja da se tijesto digne. Svatko ima neki svoj recept po kojemu ih najradije napravi , tako i moja sestra ima svoj recept i još se nije dogodilo da joj priklice nisu uspjele. Ili ih mi toliko volimo pa su nam uvijek dobre :) 

Ovaj put sam ja isprobala sestrin recept  i napravila sam prikle, zapravo priklice,  sa kojima sam počastila moje degustatore, danas častim i vas, a ja ću se za Uskršnje blagdane u Dbk častiti sa onima koje će nam sestra i ovu godinu napraviti :)

Za ove prikle potrebno je:

- cca 20 žlica brašna
- 1 prašak za pecivo
- 4 žlice šećera
- 1 vanilin šećer
- 2 jaja
- 1 čašica čvrstog jogurta (180 g)
- 1 jabuka
- cca 100 g grožđica
- 2 žlice rakije
- šećer u prahu za posipanje

- Grožđice namočiti u mlaku vodu ili po želji u rum i ostaviti 5-10 minuta
- Jabuku naribati
- Prašak za pecivo pomiješati sa brašnom
- U zdjelu staviti jaja i ručno ih malo izmutiti.
- Zatim dodavati ostale sastojke, najbolje je prvo dodati jogurt, naribanu jabuku , rakiju šećer i vanilin šećer i sve dobro umutiti
- Dodavati žlicu po žlicu brašna i ručno umješati. Kako smjesa postaje gušća vidi se da li će biti dovoljna koja žlica brašna manje ili je moguće treba dodati i koju više. Smjesa mora biti nešto gušća i čvršća od one za palačinke.
- Na kraju dodati grožđice i umješati ih u tijesto
- U dubljoj posudi dobro zagrijati ulje. Posuda mora biti puna ulja jer se prikle prže u dubokom ulju.
- Žličicom umočenom u vodi vaditi malo po malo tijesta,  spuštati ih u ulje (malo se pomoći prstom), pomalo ih okretati u ulju i pržiti dok ne porumene. (spuštanjem u ulje uglavnom će se formirati loptice, ali  nije uopće važno ako nisu prave loptice, uvijek negdje viri neki komadić tijesta, ili u spuštanju u ulje jednostavno promjene oblik,  i to je ok. "Okretanje" u ulju je kao da ih lovite žličicom a one se okreću i bježe, igrate se :) ) 
- Ja sam mjerila duljinu prženja u ulju i bile su točno 1 minutu i 45 sekundi :).
- Kada su prikle  gotove izvaditi ih iz ulja i odložiti na papirnati ubrus da upije dio ulja
- Posuti ih  šećerom u prahu  , može i sa dodatkom cimeta.
Poslužiti i uživati :)






Dio sam posula  samo šećerom u prahu a dio sa šećerom u prahu pomiješanim sa cimetom.


Broj komentara: 18:

  1. Uh, oboyavam ih, pogotovo sa jabukama, obaveyno cu ih raditi po ovom tvom receptu, mozda vec i sutra, savrsene su!

    OdgovoriIzbriši
  2. Prekrasno Branka! Znala sam da se na Dubrovačkom području zovu Prikle. Naime, imam frenda s kojim sam studirala a koji bi nas svako malo iznenadio sa svojim riječnikom poput "četvrtice" dok smo u ZG čekali tramvaj :)
    Predivne su mi tvoje fritule, ja ih obožavam kao što i obožavam što su dio naših blagdanskih običaja. Naime, u Dalmaciji ih obavezno imamo na stolu i za Uskrs i za Badnjak/Božić :)
    Dodatak jabuke je odlična ideja, i sama sam ju isprobala i moram reći da budu fantastično mekane!

    OdgovoriIzbriši
  3. Da, da, znam za te običaje u Dbk jer je moj pokojni tata dugo živio u Dbk i često sam bla gost u njihovoj kući i naravno Gradu. I ovaj recept tvoje sestre je odličan, pravila sam slične baš s jabukama u vrijeme dok smo istraživali Masaterin blog. Mekane, mirišljave, ukusne, krasan zalogajčić!

    OdgovoriIzbriši
  4. Uff, odlično izgledaju, udavila bi se u njima još onako toplim i mirisnim! Super!

    OdgovoriIzbriši
  5. Fritule sam naučila cijeniti s godinama. Kad sam bila mala to mi je bio najgluplji kolač na svijetu, a sada ih obožavam. :)
    Jako su lijepe ove tvoje, a vjerujem i da su jednako ukusne. :)

    OdgovoriIzbriši
  6. Hvala puno na lepom recepticu, evo ja cu se odmah posluziti, nisam ih dosad pravila mada sam zabelezila vec nekoliko receptica i stvarno bi bio red da ih jednom isprobam, bas su mi medene ovako malene...a tebi zelim da lepo provedes blagdane sa tvojim najmilijima!:)

    OdgovoriIzbriši
  7. volim prikle...jako. no, nekako ih vise pravim u zimskim mjesecima uz neki mirisljavi caj od jabuke i cimeta...

    OdgovoriIzbriši
  8. Odlično izgledaju prikle. Nego, kod nas su prikle ovo a priklice nešto drugačije. Uglavnom se rade za svatove. Tijesto se napravi pa se oblikuje nešto slično kao mašna i onda se prži u mnogo ulja. Ulje se često mijenja tako da i nije baš ekonomično za praviti. Ali za mene je to keks (kolač) broj jedan. Savršeno mekan i hrskav, posut sa šećerom u prahu taman da ti fino obijeli usta ;)

    OdgovoriIzbriši
  9. Odlične su. Ja ih puno volim ali samo gledam. Nažalost, nisam ih nikad spremala.K anim se, a vreme prolazi:) Baš su dobre.

    OdgovoriIzbriši
  10. "Sweet Corner" - drago mi je što ti se ove prikle sviđaju i što ćeš ih isprobati. Hvala ti i nadam se da ćeš biti zadovoljna !
    "Jovana" - hvala ti , drago mi je da ti se sviđaju !
    "Maja" - prije svega hvala ti i drago mi je da ti se ove priklice sviđaju. Da , dodatak jabuke ali i jogurta daje im mekoću i tijesto se jako lijepo "napuhne" unutra i budu baš lagane i mekane. A jesi me nasmijala sa "četvrticom" :). Sjećam se i ja mog dolaska na faks u Zg i snalaženja u riječniku :)
    "Snježa" - hvala ti i jako mi je drago da ti se sviđaju ove prikle. A drago mi je i što si imala priliku upoznati Dbk i običaje toga Grada. Nadam se da ćemo se jednom "potrefiti" u Gradu u isto vrijeme i tada se obavezno vidimo !
    "Tamara" - hvala ti !
    "Nada" - hvala ti, drago mi je da ti se sviđaju. Tako je, najbolje su dok su još tople :)
    "Andrea" - hvala ti i drago mi je da ti se sviđaju. Istina je da mnoge stvari nekada ne doživljavamo i tek sa godinama shvatimo kako su dobre.
    "mignonne"- drago mi je da ti se ovaj recept i priklice sviđaju i hvala ti na tome. Ako se odlučiš na isprobavanje biti će mi drago i nadam se da ćeš biti zadovoljna tvojim prvim priklama. Slobodno se posluži sa ovima a ja ću ond akod tebe na čašćenje :)
    "lusitania" - hvala ti ! Da, u zimskim mjesecima baš fino idu uz šalicu čaja i lijepo je kada kuća zamiriše. Ja ih pak toliko volim da su mi fine i mirišu mi i zimi i ljeti :)
    "jubistacha" - hvala ti i drago mi je da ti se ove prikle sviđaju. A ovo što kažeš za priklice čini mi se da se radi o hrostulama koje se u Dbk ovako nekako rade. Imam negdje od bake i taj recept , jednom ću ih probati napraviti pa ćemo vidjeti da li je to to.
    "Nale" - hvala ti, drago mi je da ti se sviđaju. Nadam se kada se odlušiš napraviti ih da ćeš biti zadovoljna

    OdgovoriIzbriši
  11. Nisam imala prilike da ih probam, ali uz ovaj fini receptic se mozda i odvazim da ih napravim. Svidja mi se dodatak rakije ;)

    OdgovoriIzbriši
  12. Ovo me je potsetilo na priču mog pokojnog dede da je nekada davno svaka kafana na stolu držala stakleno zvono a ispod njega su bile krofne, velike lepe i vazdušaste punjene džemom koje su bile besplatne i služile su da se namame gosti u kafanu, ili da žene grickaju dok muževi popiju po koju.
    Nisam ih pravila, ali je moja mama radila neke verzije. Toliko se navukla da je sada na odvikavanju.
    Branka, vidim da pominjete često čvrsti jogurt. Jel to kiselo mleko što mi zovemo?

    OdgovoriIzbriši
  13. Prekrasne su ti fritule, u ovoj slamnatoj posudi izgledaju tako uskrsno. Mi smo to zvali mišeki, jer kako se tijesto vadilo žlicom, uvijek se protegnuo i jedan tanki komadić, pa je u konačnici svaka fritula izgledala kao miš s repom. A recept ću obavezno zabilježit, sastav mi se posebno sviđa.

    OdgovoriIzbriši
  14. Fritule bih jela svaki dan, tvoje mi izgledaju jako lijepo i fino!
    Pusa, želim ti sretan i lijep Uskrs.

    OdgovoriIzbriši
  15. Jako,jako lepe!htela sam već hiljadu puta da ih pravim,ali ne stižem.Prelepo!

    OdgovoriIzbriši